Aloitimme vapaamuotoiset pedapuolikkaat tänään AHOToinnin ja osaamisen arvioinnin teemalla. Kokeilemme tiimimme kanssa näitä pedagogiikan parituntisia vuoden ajan kerran kuukaudessa ja jos kysyntää on, jatkamme.
AHOT on vanha tuttu, johon palataan aina aika ajoin. Pelisäännöt ovat yhteiset, mutta kaipaavat joskus keskustelua ja päivittämistäkin. Uudet opiskelijat tulevat taas opintohinsa ja on aika katsoa, miten parhain päin saadaan heidän opintonsa alkamaan. Joka syksy tämä aika on yhtä hektistä ja uutta luovaa.
Osaamisen arvioinnissa pätee totuus sitä saadaan, mitä arvioidaan. Tähän sisältyy tärkeä huomio siitä, että osaamme kertoa, mitä arvioimme ja millä kriteereillä. Silloin voidaan myös ajatella, että arvioinnin kriteerein näkyväksi tekemisellä heti kättelyssä voidaan ohjata oppimista - sen suuntaa ja syvyyttä. Samalla opiskelijan oma vastuu oppimisestaan voi kasvaa ja hänestä tulee arvioinnin kohteen sijaan aktiivinen arvioinnin toimija suhteessa omaan oppimiseensa.
Ihan osaamisen ja sen tunnistamisen perusasioiden äärellä siis olemme olleet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti