Vuosina
1995 – 2016 SAMKista valmistuneista 568 on tehnyt SAMKissa kaksi tutkintoa ja
kymmenen opiskelijaa on tehnyt kolme tutkintoa. AMK-tutkinnon suorittaneista 333
on tehnyt ylemmän AMK-tutkinnon.Ylempiä
AMK-tutkintoja eniten on tehty terveys- ja hyvinvointialalla ja vähiten
tekniikan alalla.
Tietotekniikan
AMK-tutkinnon tehneistä osa on suorittanut myös automaatio- tai sähkötekniikan
AMK-tutkinnon.
Sairaanhoitajiksi
valmistuneista moni on tehnyt myös terveydenhoitajan AMK-tutkinnon. Muutama on
tehnyt sairaanhoitajan tutkinnon kahdesti. Sairaanhoitajista puolestaan muutama on tehnyt myös
kuntoutusohjaajan tai sosionomin tutkinnon. Sosionomitutkinnon
kahdesti suorittaneita on useita.
Liiketalouden
tradenomitutkinnon sekä talouden ja hallinnon ja liiketalouden tutkinnon
kahdesti suorittaneita on muutamia.
Restonomiksi
valmistuneista osa on tehnyt myös liiketalouden tradenomin tutkinnon samoin
muutama medianomiksi valmistunut.
Mutta
löytyy myös Insinööri, josta on tullut fysioterapeutti, tradenomi tai sairaan-
ja terveydenhoitaja. Esimerkkejä on myös koulutuksista kuvataiteilijasta
sosionomiksi, medianomista insinööriksi, sairaanhoitajasta insinööriksi tai
tradenomiksi, sosionomista insinööriksi ja tradenomista insinööriksi.
Rakennustekniikan
insinööreistä ei löydy kuin yksi ylemmän AMK-tutkinnon suorittanut.
Rakennusinsinöörin tutkinnon toiseksi tutkinnokseen on tehnyt kemiantekniikan
ja sähkötekniikan insinööri sekä medianomi.
Kolme
tutkintoa SAMKissa tehneistä löytyy sairaanhoitajasta terveydenhoitajaksi ja
vielä sosionomiksi valmistunut tai sairaanhoitajasta terveydenhoitajaksi ja
vielä ylemmästä AMK-tutkinnosta valmistunut. Restonomeista löytyy
tradenomiksi tai medianomiksi suorittanut ja vielä liiketalouden ylemmän
AMK-tutkinnon suorittanut.
Tarkastelu kertoo kiinnostavalla tavalla siitä, miten yksilölliset koulutustarpeet ohjaavat valintoja ja tarvetta suunnata ammatillista osaamista uudelleen. Toki herättää myös monenlaisia ajatuksia mm. koulutuksen vaikuttavuudesta. Joka tapauksessa nämä kouluttautujat ovat hyödyntäneet elinikäisen oppimisen polkua tutkintotavoitteisessa koulutuksessa itselleen varmasti merkittävällä tavalla.
VastaaPoista